3 gode grunner til å prioritere rapportdesign

Hvorfor er årsrapporten så viktig?

Årlige rapporter består av viktig dokumentasjon som viser en oversikt over en bedrifts ytelse året før. Den viser til både dens finansielle ståsted og strategi.
Formålet med årsrapporten er å vise en klar og kortfattet oversikt over selskapets resultater og drift, for både investorer og ansatte.

La oss se litt på hvorfor man bør prioritere et godt design når man setter opp årsrapporten.

Design i årsrapporten

Rapportens farger, oppsett, bilder og infografikk, har mange egenskaper og de skaper et helhetlig bilde av en bedrift.
Ikke bare bidrar de til å vise frem tung og viktig informasjon på en ryddig og forståelig måte, men de kan være et nyttig hjelpemiddel for å sette lys på selskapets verdier.

1. Det øker appellen

Dersom du ønsker å skille deg ut i et hav av innhold, vil bare en visuelt fengende forside vekke interesse. Dette gjelder også for rapportens innmat. Et godt design gjør det lettere å ta til seg informasjon.
Ved hjelp av design, kan du bestemme hva du ønsker å rette mest oppmerksomhet til. Dette kan være viktige tall eller informasjon, som du ønsker at publikum skal huske etter de har lest rapporten.

2. Tungt innhold blir lettere å forstå

Dersom du ønsker å skille deg ut i et hav av innhold, vil bare en visuelt fengende forside vekke interesse. Dette gjelder også for rapportens innmat. Et godt design gjør det lettere å ta til seg informasjon.
Ved hjelp av design, kan du bestemme hva du ønsker å rette mest oppmerksomhet til. Dette kan være viktige tall eller informasjon, som du ønsker at publikum skal huske etter de har lest rapporten.

3. Leseren husker informasjonen bedre

Vi mennesker behandler visuelt innhold mer effektivt
enn skriftlig innhold alene. Når hjernen din ser visuell informasjon, vil den identifisere, assosiere og til slutt lagre disse bildene i minnene dine. Visualiseringer trigger hjernen din til å referere til langtidshukommelsen, noe som får hjernen til å koble seg på allerede lagret informasjon mens den sementerer nye konsepter.

 

”Hør en del informasjon, og tre dager senere husker du 10% av den. Legg til et bilde, og du vil huske 65%”
– John Medina, Brain Rules

Facebook
Twitter
LinkedIn

Relaterte artikler